Tuesday, July 28, 2020

Hepatitis B

Pernah dengar Hepatitis B tapi tak tahu penyakit apakah ini? Bagaimana seseorang itu berisiko dijangkiti Hepatitits B? Apa prosedur yang perlu seseorang itu jalani jika dijangkiti Hepatitis B? Semua persoalan ini telahpun dijelaskan dalam video yang dihasilkan oleh Bahagian Pembangunan Kesihatan Keluarga, Kementerian kesihatan Malaysia ini.


Kongsi dan tag orang-orang yang anda sayang supaya lebih ramai orang memahami tentang Penyakit Hepatitis B.


Penyakit Hepatitis merupakan penyakit daripada jangkitan virus hepatitis. Jangkitan virus hepatitis B dan C boleh menyebabkan komplikasi seperti sirosis hati dan kanser hati.
Pemberian vaksin hepatitis B di bawah Program Imunisasi Kebangsaan telah berjaya mengawal penularan jangkitan hepatitis B semenjak lebih dua dekad yang lalu.


Hepatitis C boleh dirawat sepenuhnya dengan menggunakan ubat antivirus atau Direct-Acting Anti Viral Agent (DAA). Rawatan ini diberikan secara percuma di fasiliti kesihatan kerajaan yang terpilih di seluruh negara.

Pada sambutan tahun ini, saya menyeru rakyat Malaysia khususnya dari kumpulan berisiko untuk menjalani saringan hepatitis, dan seterusnya mendapatkan rawatan.
Selamat menyambut Hari Hepatitis Sedunia 2020.

Lets "Find the Missing Millions"


Siri Awak Tanya Pakar Jawab kali ini menampilkan YBhg Datuk Dr. Muhammad Radzi Abu Hassan, Pakar Perunding Gastroenterologi yang akan mengupas dengan lebih lanjut mengenai Penyakit Hepatitis A, B dan C. 

Ikuti siri kali ini dimana beliau akan menjelaskan jenis hepatitis yang sering berlaku dalam kalangan rakyat negara ini dan ketahui samada penyakit ini sejenis penyakit berjangkit ataupun tidak.